Loggbok

2010-08-28

Idag slog vi till! Efter många om och men har vi bestämt oss – det blir vår nästa båt, en båt som vi skall långsegla med någon gång i framtiden. Ett renoveringsobjekt… Mycket, mycket arbete… Men man kan se det från den positiva sidan: vi kan göra båten exakt hur vi vill ha den.
En sak är säker: det blir ingen segling med denna båt nästa säsong.

2010-09-07

Vi åker på semester idag... Hela två veckor! Undrar hur det blir - vi har nu något annat att tänka på - blir nog svårt att koppla av... Helst skulle jag stanna hemma och börja greja med båten...
Botten skall blästras under tiden när vi är bortresta - alltid något!

2010-09-22

Första dagen efter semestern - idag skall jag hämta stöttorna.
Botten blev fin!

2010-10-05

Äntligen har vi lyckats med hemtransporten. Det blev komplicerat. Och dyrt… Båten är för stor för en vanlig kranlastbil – sticker alldeles för långt ut. Ett släp är däremot för lågt för att komma in till den tilltänkta platsen.
Det blev en omlastning på gåtan utanför tomten – den sista biten klarade lastbilen av.

2010-12-05

Vintern kom tidigt i år. Alldeles för tidigt! Vi har inte ens hunnit täcka över Izabela…

2011-01-30

Snön börjat smälta, byggandet kan börja. :-)

2011-02-06

En del kvar att göra, men det får duga för tillfälle. Jag var tvungen att förstärka konstruktionen något pga blåsten, men den står stadigt nu. Man skall ju börja greja med båten någon gång…

2011-02-11

Idag plockade jag isär allt i sittbrunnen. All teak skall hem för rengöring och renovering.

2011-03-26

Septiktank skall in på toan. En på 40 L är redan inhandlad. Det blir svårt…
Nej, det är nog bättre att plocka isär hela inredningen – jag skall ändå dra om alla slangar, byta kranen, förberedda för dusch, byta bordsgenomföringar, ta bort den gamla loggivaren….
Det blir lättare att rengöra och fräscha upp toan när allt är bortplockat.

Bogpropeller. Första tanken var att sätta i den framför skottet (jag ville gärna behålla lådorna), med då hamnar den antagligen inte tillräckligt djupt.
Så det blir nog såsom alla ”andra” gör – jag får nog offra lådorna…

Alla bordsgenomföringar skall bytas! Idag plockade jag bort bägge genomföringar i toalettutrymmet samt en gammal loggivare. Det hålet skall plastas in. Sågade också ut ett hål i skottet till salongen för värmeröret till förpiken, som skall dras inuti ett plaströr.

2011-04-24

Badplattformen monterad!

2012-06-27

Det var länge sedan jag skrev någonting…
Men jobbar man nästan varje dag till sent på kvällen 7 dagar i veckan då hinner man inte med så mycket…
Ja, det var många arbetstimmar som jag lagt på renoveringen under det senaste ett och ett halvt år. Så istället för att dokumentera arbetsförlöpet dagvisst har jag valt att dokumentera per delprojekt istället.

Läs om alla "delprojekt" under renovering

Men äntligen var det dags...
Efter ett och ett halvt år hårt arbete var båten fortfarande inte klar, men vi bestämde oss att sjösätta henne ändå och fortsätta med resten allt eftersom. Man vill ju inte ha ett evighetsprojekt... Dessutom ville vi börja segla också...
Båten är för stor för att köras på en "vanlig" kranbil. Däremot där den stod på en bilverkstad i Partille var det omöjligt för en bil med trailer att komma fram. Så det blev som när vi köpte henne - fast omvänd: en kranbil tog henne från tomten och - även den med vissa svårigheter - körde ut på gatan där hon lastades om på en trailer.
Det var ett komplicerat (och dyrt) företag...
Och som om det inte vore tillräckligt - dagen innan meddelade transportfirman att de inte kunde köra till Krossholmen - det var för trångt! Så jag hade bara några timmar på mig att tillverka bockar man kunde lägga masterna på under översegling från Torslanda Lagun där vi slutligen hamnade.
Men allt gick som på smöret, även vädret var med oss och äntligen kunde vi, för allra, allra första gången, segla henne...

2012-08-10

Det blev inte mycket segling i år - mest kortare turer, ett par gånger till Vrångö, inte mer... För det mesta handlade allt om att försöka fixa till det ena och det andra... Att göra båten bobar. Man skall ju ha ett fungerande kylbox, toa och kök med vatten samt mycket, mycket annat smått och gott...

2012-08-29

En fin seglats en vacker sensommar eftermiddag...

2012-09-08

Usch, vad det blåste! Jag har lovat en kollega från Sri Lanka att nästa gång han besöker Sverige så tar vi en segeltur. Och då kom han – just denna, blåsiga lördag. Sagt och gjort – vi seglade ner till Vrångö, tog en liten promenad, lunch i båten och seglade tillbaka.

På vägen ner blåste det ca 10 – 12 m/s, upp till ca 15 i byarna. För bara fock och mesan i skydd av öarna från den västliga vinden hade vi en jättefin slör/halvvindssegling. Även solen var på vår sida. Vi seglade i ca 7 knop, rekordet var hela 8,4 FöG! Väl på Vrångö var det fullt med båtar, så vi var tvungna att lägga till vidd färjbryggan i stark, tilltagande vind som tryckte oss mot bryggan. Det var riktigt jobbigt att lämna bryggan senare, men det gick bra till slut – då blåste det redan upp till 20 m/s i byarna. På vägen tillbaka hade vi motvind hela tiden, så det var ingen idé att ta upp seglen (om jag hade åtminstone focken på rulle…). Nej, det blev bara motorgång. I skydd av öarna gick allt bra tills vi skulle passera Rivöfjorden – då blåste det konstant nästan 20 m/s (lite drygt 23 m/s var det högsta noteringen jag kunde se). Det var lite blött, men Izabela klarade allt galant! Det är verkligen en båt byggd för hård segling!

2012-09-16

JRSK’s 25-års jubileum på Hälsö var verkligen lyckad! Dock var det inte mycket segling. Det blåste mycket och från fel håll både på vägen upp i fredags och tillbaka under söndagen – motvind på ca 15 m/s mer eller mindre hela tiden. Så det blev motorgång denna gång också! Men det var roligt att träffa andra klubbkamrater iaf!
Undrar om det blir någon mer segling i år?

mouseover